Wat doe ik wanneer mijn bedrijf al geregistreerd is op een andere Peppol-accespunt?

 

📄 Al geregistreerd op Peppol via een andere provider? Zo deregistreer je jouw bedrijf

Wanneer je jouw bedrijf probeert te registreren op het Peppol-netwerk via Doccle, kan het zijn dat je de melding krijgt dat je bedrijf al geregistreerd is via een ander access point (provider). In dat geval moet je jouw bestaande registratie eerst opzeggen voor je via Doccle kan registreren.

Op deze pagina vind je per provider (zoals Billit, ClearFacts, Adsolut, ...):

  • Hoe je controleert of je via hen geregistreerd bent

  • Hoe je jouw bedrijf kan deregistreren van Peppol

  • Wie je eventueel moet contacteren


🧾 Algemeen: hoe weet ik via welke provider ik geregistreerd ben?

Er is geen centrale zoekfunctie, maar deze tips kunnen helpen:

  • Controleer bij je boekhouder of accountant: vaak werd je bedrijf via hen automatisch geregistreerd.

  • Kijk in je mailbox op trefwoorden als “Peppol-registratie”, “Access Point”, “e-Delivery ID”, of “e-invoicing”

  • Kijk in de gebruikersportalen van providers waarmee je ooit gewerkt hebt.


📚 Overzicht per provider


🔹 Billit

Waar vind je je registratie?
Log in op my.billit.be
Ga naar Instellingen > Bedrijfsgegevens > Peppol

Hoe deregistreer je?

  1. Klik op de knop "Uitschrijven van Peppol"

  2. Bevestig je keuze (er is geen wachttijd)

Opmerkingen:


🔹 ClearFacts

Waar vind je je registratie?
Registratie gebeurt vaak via je boekhouder. Je ziet dit niet altijd zelf in je portaal.

Hoe deregistreer je?

  1. Contacteer je boekhouder of accountant

  2. Vraag hem/haar om je Peppol-registratie stop te zetten via ClearFacts

  3. Wacht tot je bevestiging krijgt dat de afmelding voltooid is

Contact:


🔹 Adsolut (Wolters Kluwer)

Waar vind je je registratie?
Binnen Adsolut (gebruikt door boekhouders)

Hoe deregistreer je?
Vraag aan je accountant om in Adsolut de registratie te beëindigen.

Contact:


🔹 Mercurius

  1. Ga naar de officiële Mercurius-website: https://peppol.belgium.be.

  2. Stuur een e-mail naar mercurius@bosa.fgov.be met de vraag om je bedrijf te deregistreren van Peppol.

  3. Vermeld in je e-mail zeker:

    • de naam van je bedrijf

    • het btw-nummer

    • dat je je wilt deregistreren van Peppol om je opnieuw te registreren via een andere provider (bijvoorbeeld Doccle)

  4. Je ontvangt een bevestiging zodra de deregistratie is uitgevoerd.


🔹 OkiOki

  1. Log in op je OkiOki-account.

  2. Ga naar het menu Instellingen > Facturatie > Peppol-verbinding.

  3. Klik op de optie "Verbreek Peppol-verbinding" (of gelijkaardig, afhankelijk van je taalinstellingen).

  4. Indien deze optie niet beschikbaar is, neem contact op met de OkiOki support via support@okioki.be en vraag de deregistratie aan.

  5. Wacht op bevestiging dat je bedrijf is afgemeld van Peppol.


🔹 Storecove

  1. Log in op het Storecove-dashboard.

  2. Ga naar het gedeelte "Access Point" of "Peppol-instellingen".

  3. Zoek de optie om je Peppol-registratie stop te zetten.

  4. Indien je deze optie niet ziet, neem contact op met Storecove via support@storecove.com en vraag expliciet om je bedrijf te deregistreren van Peppol.

  5. Je ontvangt een bevestiging zodra de deregistratie is afgerond.


🔹 Octopus

  1. Log in op je Octopus-account.

  2. Ga naar het menu Beheer > Bedrijfsgegevens.

  3. Klik op het tabblad Peppol.

  4. Klik op de knop “Deactiveer Peppol-verbinding” om je bedrijf af te melden.

  5. Indien je deze optie niet ziet, neem contact op met Octopus via support@octopus.be en vraag expliciet om deregistratie van Peppol.

  6. Wacht op bevestiging dat je bedrijf is afgemeld van het Peppol-netwerk.


🔹 Andere providers?

Neem contact op met hun klantendienst en vermeld dat je jouw Peppol-registratie wil stopzetten zodat je kan overstappen naar een andere access point (zoals Doccle). Vraag hen om de deregistratie te bevestigen.


✅ Daarna: registreer je opnieuw via Doccle

Zodra de oude registratie is stopgezet, kan je jouw bedrijf opnieuw registreren op Peppol via Doccle.
👉 Volg hiervoor deze handleiding.


❓ Hulp nodig?

Neem contact met ons op via community@doccle.be, via onze chatbot
of via ons contactformulier.

Hebt u meer vragen? Een aanvraag indienen